Kalendern 2012, lucka sju:
Virka en korg
Nu ska jag med fröken Axelssons hjälp visa er hur man virkar en korg av trastyg. Så här såg till exempel den senaste korgen som jag virkat ut.



Du behöver:
trasmattenystan (man kan antingen köpa färdiga på hobbyaffären eller riva sönder remsor av gammalt tyg själv - vilket ju är ett lite mer hållbart tänk och också lite personligare)
en virknål nr 10

Gör så här:
1. Gör en ögla så som bilden visar


2. Hämta garnet och dra det genom öglan, upprepa 2 gånger

3. Gör nedslag i den första luftmaskan, hämta tråden så att du får två öglor, dra tråden genom båda. Upprepa momentet 6 gånger.


4. Stick in nålen genom båda maskbågarna, hämta tråd och lägg den om nålen igen och dra genom båda maskorna. Upprepa momentet 2gr/maska (virkspråk fastmaska). Då ökar du antalet maskor till det dubbla (alltså 12st totalt).


5. Nu har du vad jag menar är basen till en korg. När jag kommit så här långt brukar jag fortsätta med att prova mig fram med varannan fast maska och varannan ökning (= 2st fm / 1 maska) till jag är nöjd med storleken på botten av korgen. Sedan är det bara att virka fm tills du känner att korgen är klar men 17 varv totalt får du nog räkna med. Vill du ha handtag på din korg virkar du luftmaskor (se bild 6) och hoppar över samma antal fm maskor och fortsätter sedan som innan. Antalet lm brukar jag måtta lite som jag tycket verkar passa korgen, mellan 5-10 st. När du är färdig, fäst remsan.


Det finns en massa böcker och klipp på youtube som visar på en enkelt sätt hur du börjar virka om du tycker att min beskrivning verkar klurig. Bland annat finns en alternativ början som bygger på 5-6 lm som man sluter till en ring med en smygmaska. Min strategi har varit att lära mig grunderna och sedan testa mig fram och se vad som händer helt enkelt. Själv tycker jag det är roligare än att följa ett mönster, men smaken är ju bekant som baken!
Lycka till!

Inga kommentarer: